Svet-Stranek.cz
Azyl morčat u Reny - Hotel morčat u Reny

ZELENINA VHODNÁ PRO MORČATA:Zvířátka mají jen nás, jsou na nás závislá a od naší péče se odvíjí i délka jejich života.

ZELENINA VHODNÁ PRO MORČATA

ZÁKLAD jídelníčku = SENO neustále k dispozici + ZELENINA každý den 2x

Ráno natě, římský salát...  Večer mrkev, celer a kousek jiné zeleniny, v létě nahradit jednu dávku čerstvou travičkou.
Pozor u nadýmavé a vodnaté zeleniny stačí opravdu kousek 1x týdně (popsáno níže)
Při výběru druhů dbáme i na obsah C-vit. alespoň jeden by měl být "Céčková bomba", hlavně morčátka v růstu, březí a kojící samice ho mají větší potřebu až 30 mg denně (dospělí 15-25 mg).
Pozor na dováženou zeleninu, farmáři stříkají zeleninu formaldehydem, hlavně saláty a zelí, aby dobře snášela transport. Působí zažívací potížepodráždění kůže.
Většina dnešních přešlechtěných morčátek má citlivější zažívání, proto chce dávat pozor na kombinaci zeleniny i kvalitu granulí.
Nemusí se to projevit hned, ale časem a léčba je náročná a často bývá pozdě.
 Jak baštíme u nás
DENNĚ : seno + zelenina (mrkev, celer, někdy i petržel) + něco zeleného (římský salát, v létě travička) + přidám střídavě i trochu jiné zeleniny.
OBČAS : kousíček ovoce jako pamlsek.
  1. Dávka na jedno morče je 100g - 200g zeleniny na celý den. Zeleninu morčeti podáváme 2x denně (mláďatům 3x denně) v množství, které sní do dalšího krmení.
  2. Na jednu krmnou dávku dávám vždy 2-3 druhy nevodnaté zeleniny, nepřekrmí se tak jedním druhem a předejde se zažívacím potížím!!!
  3. Základ je kořenová zelenina (mrkev a celer i petržel) ta nikdy v bříšku nic neudělá.
  4. Pozor na nadýmavé druhy zeleniny způsobují kvašení v zažívacím traktu ve střevech a proto mohou nadýmat morčátka s citlivějším zažíváním. Tyto druhy navíc obsahují kyselinu šťavelovou (více viz pod tabulkou zeleniny). Jsou to všechny druhy zelí, brokolice, kedluben (i jeho listy), kapusta, květák, špenát.
  5. Pokud je morčík náchylnější na průjmy, nadmutí nebo mívá střevní potíže, nedáváme vůbec nadýmavé a vodnaté druhy zeleniny.
  6. U morčat, kterým nezpůsobují trávicí problémy, je vhodné podávat výše zmíněné nadýmavé a vodnaté druhy jen 1x týdně v malém množství jako doplněk k porci kořenové zeleniny.
  7. Tráva je jen letní krmení ale pozor trávu přešlou nočními mrazíky už NEpodáváme! Ve zmrzlé a opět rozmrzlé trávě se změní struktura, začíná hnilobný proces, tvoří se plísně a morče pak má bolení bříška, často i průjem.

Musíte trochu přemýšlet, co která zelenina v kombinaci s dalším krmení udělá v bříšku.

Odkaz na odborně zpracovaný Jídelníček -KLIK.


Zeleninu i ovoce podáváme jen čerstvé a řádné očištěné a omyté horkou vodou
a opláchnout studenou... předejde se tak zbytečným střevním potížím!!

Pozor při dlouhodobém krmení např. jen kombinací okurka - mrkev - jablko (nízký obsah C-vit) zaděláváte morčátku nejen na zažívací potíže, tak i na nehezké stroupky na pusince, které se dlouho a špatně hojí a díky avitaminóze mohou i ochrnout a umřít!

Proto je vhodné dodávat C-vitamín do napaječky 1x týdně, Nejkvalitnější je C-vit Versele-Laga s multivitamíny.
Tento jediný je stabilizovaný a vytvořený pro morčata.
Pokud dbáte na vhodné kombinace krmení a NEdáváte jen obyčejné směsky se zrním, ale dostávají hlavně kvalitní seno, vhodnou zeleninu a trochu kvalitních granulí, tak by neměl nastat zažívací problém.

UKÁZKY ZELENINOVÝCH MENU - klik

 

PŘÍKLAD NAŠEHO JÍDELNÍČKU:

Večeře - jedno morče jeden špíz

F467021F467025F467029F467028F632956

Pro 2 morčata 1 miska

F632953 F633159 F633160

Porce pro 10 morčat

F467023 F467026 F467022F467031
Koule na zelené krmení - pověsit tak vysoko, aby tam nemohli strčit hlavu.
F632955
Množství zeleniny na den - 100g pro 1 dospělé morče
F632954
A takhle podstrojuji marodům 4 mističky, aby měli na výběr a já viděla, jestli něco jedli.
F633161
POZOR na nevhodnou kombinaci krmiva = směsi se zrním vodnatá a nadýmavá zelenina nadýmání = nechutenství přestává jíst seno = přerůstají zadní zuby zažívací potíže = hubnutí dost často pak neúspěšná léčba a smrt.
Třeba okurku milují všechna morčata, ale při častém podávání časem dělá problémy se zažíváním...člověk si na žlučník také zadělává několik let a pak se diví.
VHODNÁ ZELENINA
Základ porce: mrkev, celer, petržel + kousek něčeho na jednu porci.
Jako je na talíři vepřo, knedlo, zelo, tak vepřo knedlo = mrkev, celer a zelo = kousek jiné zeleniny či ovoce.
Před podáním důkladně omyji horkou vodou a opláchnu studenou, smyjí se tak bakterie, které roznáší hlodavci ve skladech.
SKLADUJEME čerstvou v lednici ve spodním fochu v igelitovém sáčku (natě, trávu i bylinky)
Bezproblémová zelenina
Mrkev kořen bez omezení (nikdy v bříšku nic neudělá) kaloričtější
Mrkvová nať - zdravé Pozor, nať jen občas,
hodně vápníku (usazuje se na moč. kameny)
 F432522
Celer s natí (8) bez omezení (nikdy v bříšku nic neuděl) (nať obsahuje 89mg/100g C-vit) kaloričtější
 F432515
Kopr - zdravé, hodně vitamínů, bez omezení,
podporuje chuť k jídlu a trávení, odstraňuje lehké zažívací poruchy a stimuluje tvorbu mléka.
F432524
Fenykl nať i kořen - zdravé na zažívání
vhodné při obtížích se zažívánímvysoký obsah vitamínů a minerálů, může zbarvovat moč. Působí diureticky a pomáhá rozpouštět močové kameny.
 F432517
Petržel kořen (67) zdravé bez omezení (nikdy v bříšku nic neuděl)
F432539
Petrželová nať - hladká i kadeřavá zdravé,
hodně C-vitamínu. Pozor občas jen trochu, hodně vápníku usazuje se na moč. kameny. Nedávat březím samicím!!
F432529 F432538
Salát římský nejzdravější ze salátů, dobré na zažívání (obsahuje hořčiny a betakaroten)
F432520 F446931
Čekanka zdravé na zažívání (obsahuje minerály, hořčiny a inulin, určité množství silice, cholinu, argininu) Upozornění: vnější listy vyhodit, hodně kys. šťavelové. zbarvuje moč
F432519
Radicchio salát (čekanka červená) zdravé na zažívání
F656900
Papriky všech barev zdravé, ale nepřekrmovat, je těžká a vodnatá, hodně C-vitamínu (stopky a listy jedovaté!)
F432525
Celer řapíkatý zdravé ale vodnaté, 
Pozor větší množství může působit průjem a nadmutí
 F432531
Cuketa - zdravá, občas kousek (obsahuje provitamin A, minerály a vit. A,B,C)
 
F432535
Polníček kozlíček - zdravé, hodně C-vit. A, E a betakaroten, minerály a kyselina listová
 F624120
Salát Lolo (Lolo biondo a Lolo roso) alternativa za trávu, ale 1-2 jisty na morče stačí.
F618679
Salát dubový - alternativa za trávu, ale 1-2 jisty na morče stačí.
F620531
Ačokča - plod i listy jsou zdravé (vyjmout černá semena)
F639398
Lilek - zdravé (se slupkou, odkrojit stopku)
Pozor nezralé obsahuje jedovatý solanin!
antibiotické činky, snižují cholesterol, podporuje činnost jater, čistí krev.
F656763
Topinambur - stonky a listy jsou zdravé.
Pozor kořen občas jen kousek, hodně škrobu působí zažívací potíže.
F656764
Problémová zelenina
jen občas na chuť kousíček
Nadýmavou a vodnatou zeleninu skoro nedávám, jen občas kousek na ochutnání.
Chřest špargl - zdravé, může nadýmat, občas jen kousek jako pamlsek, močopudný
F661090
Brokolice zdravé, Pozor nadýmá, občas jen kousek jako pamlsek hodně C-vit.
F432516
Červená řepa - C-vit. bílkoviny, železo, draslík Pozor občas malý kousek jako pamlsek
(vysoký obsah kyseliny šťavelové, zbarvuje moč)
Listy červené řepy - listy jsou zdravé, hodně C-vit. bílkoviny, železo, draslík. občas trošku
(vysoký obsah kyseliny šťavelové, zbarvuje moč)
F653902
Kukuřičné listy a vlásky z klasů - zdravé,
nepostříkané chutnají čerstvé i sušené od JR Farm.
Kukuřičný klas - klasy pouze někdy jako pamlsek (škrobnaté kalorické)
F446926
Rajčata bez jadřinceobčas malý kousek jako pamlsek. Pozor vodnaté, větší množství způsobí průjem a dráždí močové cesty
zbarvuje moč (stopky a listy jsou jedovaté)
obsahuje betakaroten.
F432526
Krmná řepa Pozor občas malý kousek jako pamlsek, vysoký obsah cukru kalorické
F558166
Špenát Pozor občas jen trošku na zpestření!
zbarvuje moč (vysoký obsah kyseliny šťavelové)
F446927
Rukola - občas jen trošku na zpestření, hodně C-vitPozor hodně vápníku a kyseliny šťavelové, působí nemoci ledvin, usazuje se na moč. kameny.
F624121
Salát hlávkový - Pozor občas jen malé množství.
F432523
Salát ledový - Pozor způsobuje nadýmání
průjem! občas velice malý kousek jako pamlsek. vodnaté a těžké.
F432532
Zelí pekingské (čínské) Pozor nadýmá,
občas malý kousek.
F432534
Pak Choi (Čínské zelí) vitamíny C a B, nadýmá,
občas malý kousek.
F644225
Okurka Pozor vodnatá a těžká,
způsobuje nadýmání a průjem!
Já nedávám skoro vůbec, bo přidělává zbytečné zažívací potíže a citlivější jedinci mají průjem hned.
F432533 Když se dá 1 slabý plátek 1x za 7-14 dní, dá se... ale lidi je s ní cpou každý den, protože jí milují, že jim chutná a pak s nima řeší telefonáty, že je morče nadmuté, vybíravé, přerostlé zuby atdproto sem už na okurku alergická! 
Kedlubnová nať  Pozor nadýmá, někdy jen kousek jako pamlsek
Kedlubny - Pozor nadýmáněkdy jen kousek jako pamlsek
F432521
Ředkvičková nať 
Pozor nadýmá občas jen kousek jako pamlsek
Ředkvičky - spíš nevhodné, Pozor nadýmá
mohou dráždit dýchací cesty
F432528
Ředkev bílá - Pozor nadýmá, občas jen kousek jako pamlsek
F625952
Květák i listy - Pozor nadýmá, občas jen kousek jako pamlsek
F432527
Zelí bílé - Pozor nadýmá občas jen kousek
F446929
Kapusta, Kapusta růžičková - Pozor nadýmá 
občas jen kousek
F665466
Hrách - Pozor nadýmá občas jen pár kuliček
Hrachové lusky - občas jen kousek jako pamlsek 
F665468
Dýně Hokaido - škrobnaté, občas jen kousek jako pamlsek
F668434 
návštěvníků stránky
celkem737 925
tento týden236
dnes236