Svet-Stranek.cz
Azyl morčat u Reny - Hotel morčat u Reny

ZELENINA VHODNÁ PRO MORČATA:Zvířátka mají jen nás, jsou na nás závislá a od naší péče se odvíjí i délka jejich života.

ZELENINA VHODNÁ PRO MORČATA

ZÁKLAD jídelníčku = SENO neustále k dispozici + ZELENINA každý den 2x 
Ráno natě, římský salát... večer mrkev, celer a kousek jiné zeleniny, v létě nahradit jednu dávku čerstvou travičkou.
Pozor u nadýmavé a vodnaté zeleniny (okurka, zelí, květák, kedlubna, meloun, ledový salát a ovoce) stačí opravdu kousek 1x týdně.
Při výběru druhů dbáme i na obsah C-vit. alespoň jeden by měl být "Céčková bomba", hlavně morčátka v růstu, březí a kojící samice ho mají větší potřebu až 30 mg denně (dospělí 15-25 mg).
Pozor na dováženou zeleninu, farmáři stříkají zeleninu, hlavně saláty a zelí formaldehydem, aby dobře snášela transport. Působí zažívací potížepodráždění kůže.
Většina dnešních morčátek má citlivější zažívání, proto chce dávat pozor na kombinaci zeleniny i kvalitu granulí.
Nemusí se to projevit hned, ale časem a léčba je náročná a často bývá pozdě.
  Jak baštíme u nás - 

DENNĚ : seno + zelenina (mrkev, celer, někdy i petržel) + něco zeleného (římský salát, v létě travička) +
přidám střídavě i trochu jiné zeleniny.
OBČAS : kousíček ovoce jako pamlsek.
  1. Dávka na jedno morče je 150g - 200g zeleniny na celý den. Zeleninu morčeti podáváme 2x denně (mláďatům 3x denně) v množství, které sní do dalšího krmení.
  2. Na jednu krmnou dávku dávám vždy 2-3 druhy zeleniny, nepřekrmí se tak jedním druhem a předejde se zažívacím potížím !!! 
  3. Základ je kořenová zelenina (mrkev a celer i petržel) ta nikdy v bříšku nic neudělá.
  4. Pozor na některé druhy zeleniny mohou způsobit kvašení v zažívacím traktu ve střevech a proto mohou nadýmat morčátka s citlivějším zažíváním. Tyto druhy navíc obsahují kyselinu šťavelovou (více viz pod tabulkou zeleniny). Jsou to všechny druhy zelí, brokolice, kedluben (i jeho listy), kapusta, květák a špenát.
  5. Pokud je morčík náchylnější na průjmy, nadmutí nebo mívá střevní potíže, nedáváme vůbec nadýmavé a vodnaté druhy zeleniny. 
  6. U morčat, kterým nezpůsobují trávicí problémy, je vhodné podávat výše zmíněné nadýmavé druhy jen 1x týdně v malém množství jako doplněk k porci kořenové zeleniny.

Musíte trochu přemýšlet, co která zelenina v kombinaci s dalším krmení udělá v bříšku.


Odkaz na odborně zpracovaný Jídelníček - KLIK.


Zeleninu i ovoce podáváme jen čerstvé a řádné očištěné a omyté horkou vodou
a opláchnout studenou... předejde se tak zbytečným střevním potížím !!!

Pozor při dlouhodobém krmení např. jen kombinací okurka - mrkev - jablko (nízký obsah C-vit) zaděláváte   morčátku nejen na zažívací potíže, tak i na nehezké stroupky na pusince, které se dlouho a špatně hojí a díky avitaminóze mohou i ochrnout a umřít !

Proto je vhodné dodávat C-vitamín do napaječky 1x týdně, Nejkvalitnější je C-vit Versele-Laga s multivitamíny.
Tento jediný je stabilizovaný a vytvořený pro morčata.

Pokud dbáte na vhodné kombinace krmení a NEdáváte jen obyčejné směsky se zrním, ale dostávají hlavně kvalitní seno, vhodnou zeleninu a trochu kvalitních granulí, tak by neměl nastat zažívací problém...

UKÁZKY ZELENINOVÝCH MENU - klik     

 

PŘÍKLAD NAŠEHO JÍDELNÍČKU:

Večeře - jedno morče jeden špíz

F467021 F467025 F467029 F467028  F632956

Pro 2 morčata 1 miska  

F632953  F633159 F633160

Porce pro 10 morčat

F467023 F467026 F467022F467031
Koule na zelené krmení - pověsit tak vysoko, aby tam nemohli strčit hlavu.
F632955
Množství zeleniny na den - pro 1 dospělé morče
F632954
A takhle podstrojuji marodům 4 mističky, aby měli na výběr a já viděla, jestli něco jedli.
F633161
POZOR na nevhodnou kombinaci krmiva = směsi se zrním vodnatá a nadýmavá zelenina nadýmání = nechutenství přestává jíst seno 
přerůstají zadní zuby zažívací potíže = hubnutí dost často pak neúspěšná léčba a smrt :/
Třeba okurku milují všechna morčata, ale při častém podávání časem dělá problémy se zažíváním... člověk si na žlučník také zadělává několik let a pak se diví. 
VHODNÁ ZELENINA 
v závorce je uveden obsah vitamínu C v mg/100g
Základ porce: mrkev, celer, petržel + kousek něčeho na jednu porci.
Jako je na talíři vepřo, knedlo, zelo, tak vepřo knedlo = mrkev, celer a zelo = kousek jiné zeleniny či ovoce.

Mrkev kořen (6) bez omezení (nikdy v bříšku nic neuděl)
Mrkev s nať - zdravé Pozor, nať jen občas, 
hodně vápníku (usazuje se na moč. kameny)
 F432522
Celer s natí (8) bez omezení (nikdy v bříšku nic neuděl) (nať obsahuje 89mg/100g C-vit)
 F432515
Kopr - zdravé, hodně vitamínů, bez omezení
podporuje chuť k jídlu a trávení, odstraňuje lehké zažívací poruchy a stimuluje tvorbu mléka.
F432524
Celer řapíkatý (4) zdravé ale vodnaté
 F432531 
Fenykl nať i kořen -  zdravé na zažívání 
vhodné při obtížích se zažívánímvysoký obsah vitamínů a minerálů, může zbarvovat moč. Působí diureticky a pomáhá rozpouštět močové kameny.
 F432517
Petržel kořen (67) zdravé bez omezení (nikdy v bříšku nic neuděl)
F432539 
Čekanka zdravé na zažívání (obsahuje minerály, hořčiny a inulin, určité množství silice, cholinu, argininu) Upozornění: vnější listy vyhodit, hodně kys. šťavelové.  zbarvuje moč
F432519 
Papriky všech barev (150) zdravé, ale nepřekrmovat, je těžká a vodnatá, hodně C-vitamínu (stopky a listy jedovaté!)
F432525 
Salát římský nejzdravější ze salátů, dobré na zažívání (obsahuje hořčiny a betakaroten)
F432520 F446931 
Petrželová nať - hladká i kadeřavá (179) zdravé, 
hodně C-vitamínu. Pozor občas jen trochu, hodně vápníku usazuje se na moč. kameny. Nedávat březím samicím!! 
F432529 F432538 
Cuketa - zdravá, občas kousek (obsahuje provitamin A, minerály a vit. A,B,C)
 
F432535 
Polníček kozlíček -  zdravé, hodně C-vit. A, E a betakarotenů, železo, hořčík, draslík, vápník a kyselina listová 
 F624120 
Salát Lolo (Lolo biondo a Lolo roso) - alternativa za trávu, ale 1-2 jisty na morče stačí.
F618679 
Salát dubový - alternativa za trávu, ale 1-2 jisty na morče stačí.
F620531 
Ačokča - plod i listy jsou zdravé (vyjmout černá semena)
F639398
Topinambur - stonky a listy jsou zdravé. 
Pozor kořen občas jen kousek, hodně škrobu působí zažívací potíže.
 
Rajčata bez jadřinceobčas malý kousek jako pamlsek. Pozor vodnaté, větší množství způsobí průjemzbarvuje moč (stopky a listy jsou jedovaté)
 obsahuje betakaroten.
F432526 
Červená řepa - i listy Pozor občas malý kousek jako pamlsek (vysoký obsah kyseliny šťavelové, zbarvuje moč)
F432518  
Krmná řepa Pozor občas malý kousek jako pamlsek, vysoký obsah cukru
 F558166 
Špenát (26) občas velice malé množství
zbarvuje moč (vysoký obsah kyseliny šťavelové)
F446927 
Rukola -  občas jen trochu, hodně C-vit
Pozor hodně vápníku a kyseliny šťavelové, působí nemoci ledvin, usazuje se na moč. kameny.
F624121 
Salát hlávkový - Pozor občas jen malé množství
 F432523 
Salát ledový - Pozor občas velice malý kousek.
(příliš vodnaté)
F432532 
Zelí čínské (pekingské)(36) Pozor nadýmá, 
občas malý kousek.
F432534
Pak Choi (Čínské zelí) vitamíny C a B, nadýmá, 
občas malý kousek.
F644225
Okurka (10) Pozor občas jen malý kousek jako pamlsek, stačí 1x týdně slabý plátek - vodnatá a těžká, způsobuje nadýmání a průjem
F432533
Kedlubnová nať  Pozor nadýmá, občas jen kousek
Kedlubny - Pozor nadýmáobčas jen jako pamlsek
F432521
Ředkvičková nať 
Pozor může nadýmat občas malý kousek jako pamlsek
Ředkvičky - spíš nevhodné, Pozor nadýmá, 
mohou dráždit dýchací cesty.
F432528
Ředkev bílá - Pozor může nadýmat, občas malý kousek jako pamlsek
F625952
Brokolice (114) zdravé, Pozor nadýmá, občas jen maličký kousek jako pamlsek hodně C-vit.
F432516
Květák - 
Pozor nadýmá, občas jen maličký kousek jako pamlsek
 
F432527
Zelí červené (51) Pozor nadýmá občas jen kousek 
F446930
Zelí bílé (39)Pozor nadýmá, občas jen kousek
F446929
Kapusta - 
Pozor nadýmá, občas jen maličký kousek jako pamlsek
Co víme o kapustě
Kapusta růžičková - Pozor nadýmá, občas jen maličký kousek jako pamlsek
kapustu růžičkovou můžeme 
sklízet i v průběhu zimy
Kukuřičný klas - klasy pouze jako pamlsek - škrobnaté.
Kukuřičné listy - zdravé, nepostříkané
čerstvé i sušené chutnají.
 F446926
Dýně Hokaido jedlá - škrobnaté, Pozor občas jen maličký kousek jako pamlsek - Okrasné dýně nesmíme podávat!
dýně hokaido
Hrachové lusky
 - 
Pozor nadýmá, občas jen maličký kousek jako pamlsek
lusky
Osení-Ječmen jarní - zdravé hlavně v zimě když není travička.
Bylinky čerstvé i sušené zdravé jako doplněk
 
F432536 
 
návštěvníků stránky
celkem523 335
tento týden961
dnes119